Workshop för att främja samarbete mellan skolor och matproducenter

Korsholms kommun har undersökt på vilka sätt skolor samarbetar med matproducenter och vad som behövs för att skapa meningsfulla studiebesök. Kommunens projektledare för Food Education for the Future bjöd in producenter från närområdet för att presentera resultatet. Tillsammans planerade de också för att göra samarbetet ännu mer effektivt och meningsfullt framöver.

Vid träffen framgick det att alla skolor i kommunen gjorde någon form av producentsamarbete, däremot gjorde endast en fjärdedel det regelbundet. Skolorna berättade att de har samarbetat med djurgårdar, grönsaksodlingar och fiskare. En del skolor hade också gjort virtuella studiebesök. Flera av producenterna som var på plats delade med sig av sina upplevelser av att ta emot grupper av elever.

Upplevelser av arbetet

Skolorna hade positiva upplevelser av samarbetet. Lärarna upplevde att eleverna uppskattade besöken och att det gav mervärde till undervisningen. Skolorna berättade även att de var öppna för samarbete, men hade svårt att få kontakt med producenter. Producenterna å andra sidan upplever det svårt att veta när och vem man ska höra av sig till för att nå ut.

Utmaningar med samarbeten mellan skolor och producenter

Under workshopen lyfte producenterna att de har svårt för att veta vilket innehåll lärarna önskar eller förväntar sig. Från projektets sida har det noterats att det kan vara lika utmanande för pedagogerna att precisera och kommunicera sina önskemål till fiskaren eller boden, eftersom få lärare har en direkt erfarenhet av dessa yrken. Inom projektet hoppas vi därför kunna ge vägledning i form av checklistor att utgå ifrån, både för läraren som planerar ett samarbete och för producenterna i fråga.

En ytterligare utmaning för skolorna är transporten. Skolan saknar ofta ekonomiska resurser för bussresor. Här kan lokala finansieringsmodeller och samarbeten för att söka understöd skapas, om skolorna är beredda att satsa på detta. Ett alternativ och bra komplement är virtuella besök, även om både producenter och de skolor som deltog i undersökningen lyfte värdet av att få uppleva med alla sinnen. Deltagarna på workshopen diskuterade möjligheten att kombinera fysiska besök i närheten till skolorna med digitala besök hos producenter som kräver längre transport för klasserna.

Personer som har möte i ett konferensrum
Ulrica Taylor från Korsholms kommun leder diskussionen kring samarbete mellan skolor och matproducenter. Foto: Pia Smeds/LUKE.

Studiebesök som platsar i läroplanen

Tidsbristen, både för planering och kontakt med producenter kan resultera i att lärare inte deltar i studiebesök, trots att information, transport och vilja skulle finnas. Det blir därför extra viktigt att se på hur studiebesök av olika slag platsar i den lokala läroplanen och lärarnas arbete. Studiebesöken ska ge mervärde och träffa någorlunda rätt sett till innehåll. Det ska inteendast bli en upplevelse och ”roligt tillägg” utan en autentisk del av ren pågående sekvens.

Är du nyfiken på hur ett studiebesök hos en producent kan platsa i läroplanen? Projektet Food Education for the Future arbetar på undervisningsmaterial som kommer nästa läsår.

Logotyp Interreg Aurora. EU-flagga. Interreg Aurora Co founded by the European union. Food education for the future.