Det började med en idé då Luleå Hockey ville göra något för deras partners i Norrbotten som producerar mat. Idag är idén verklighet. I butikernas brödhyllor hittar vi Luleå Hockey-limpan från Bröderna Olofssons Bageri i Överkalix. Men det är bara början.
– Vi vill kroka arm med uppemot tio livsmedelsproducenter i Norrbotten, om det kan få kunderna att välja närproducerad mat framför det importerade, säger Luleå Hockeys marknads- och försäljningschef Monica Wikström-Johansson.
Luleå Hockey funderar hela tiden på hur de kan jobba närmare sina partners överlag. Några av dem är producenter av mat.
– En av våra partners är Bröderna Olofssons Bageri i Överkalix. Vi vill båda förädla råvaror med rötterna i Norrbotten, och tillsammans med dem har vi tagit fram Luleå Hockey-limpan.
– Men vi nöjer oss inte där. Vi vill vara en del av det närproducerade. Vi vill få människor att välja närproducerad mat, från Norrbotten. Därför tänker vi oss ett samarbete med uppemot tio livsmedelsproducenter i Norrbotten, både partners och andra aktörer, där vi tror att Luleå Hockeys varumärke kan påverka deras verksamhet, och konsumenternas beteende, på ett positivt sätt.
– Vi vill vara en del av motorn som får det norrbottniska näringslivet att blomstra. Om vi kan påverka människor att välja närproducerad mat vill vi vara med. När två starka varumärken kysser varandra kan det bli väldigt bra.
Samarbetet innebär att Luleå Hockey och livsmedelsproducenten går in i varandras verksamheter betydligt tajtare än vid ett vanligt sponsorsavtal. De tar fram gemensamma säljstrategier och marknadsföringsmaterial.
Nu söker limpan ett pålägg. Visionen är att vi ska kunna äta Luleå Hockey-mat hela dagen, säger Monica Wikström-Johansson:
– En startfemma till frukosten, backparet till mellanmålet… Med lite Luleå Hockey-ost, Luleå Hockey-palt och annat har vi ett helt lag!
En till lokalproducerad produkt lanseras i början av 2016, och ytterligare ett par leverantörer är på ingång.
– Arbetet är i sin linda, och nu landar vi en sak i sänder.