Matkommunikation som förändrar Sápmi är namnet på ett material som Slow Food Sápmi har tagit fram om matkommunikation i syfte att stötta dem som arbetar med samisk mat. Fyra manualer finns på Slow Food Sápmis hemsida från 31 mars. De är indelade i teman, innehåller fördjupningsdokument och förklarande filmer.
– Vi vill lyfta fram kommunikation som ett verktyg mot affärsmålen. Materialet är helt digitalt, det har en samisk utgångspunkt och fokus på mat, säger Victoria Harnesk, kommunikatör och projektledare på Slow Food Sápmi.
MANUALERNA
Produkter och försäljning
Här får du råd om att utveckla och sälja produkter
Presentera rätter och råvaror
Här får du veta hur du kan presentera maten
Planerad kommunikation
Här får du reda på hur du effektiviserar din marknadsföring
Kreativa kundrelationer och sociala media
Här utgår vi från kreativa verktyg
Länk till manualerna hittar ni här!
OM SLOW FOOD SÁPMI OCH PROJEKTET
Slow Food Sápmi är en bransch- och gräsrotsorganisation för samisk mat. Projektet Food communication in Sápmi är finansierat av Pawanka Fund – Indigenous Ways of Knowing and Learning. Det har resulterat i fyra manualer med tjugo fördjupningsdokument och åtta filmer som berättar om matkommunikation. Projektteamet har även samlat kunskap om vad som behövs utöver verktyg för en planerad kommunikation. Materialet är utarbetat av och i samarbete med personer med kompetens med koppling till marknadsföring, lagar kring varumärken och livsmedelslagstiftning. Till projektet har en referensgrupp bestående av tre entreprenörer med djupa rötter i matsápmi kopplats. Projektledare Victoria Harnesk, projektmedarbetare Annelise Harnesk och William Älgebrink.