Konferens om hållbar matproduktion i Kalix
Under den andra projektkonferensen för Food Education for the Future samlades deltagare från Finland, Sverige och Norge för att utvärdera framstegen inom hållbar livsmedelsundervisning. Projektet syftar till att öka lärarnas kompetens och ge skolor verktyg för att undervisa om hur hållbar matproduktion fungerar. I början av oktober möttes samarbetspartners från de tre länderna för en […]
Skördedags i skolträdgården i Kalix – Elever lär sig om lokal matproduktion
Det är en dag fylld av förväntan och nyfikenhet när eleverna i klass 4 i Kalix äntligen får se resultaten av sitt hårda arbete i skolträdgården. ”Wow!” utbrister flera av dem när de ser hur mycket deras odlingar har vuxit sedan de satte sina första frön i jorden. Vitkål, grönkål, broccoli, romanesco och potatis sträcker […]
Nu grönskar det i skolträdgården i Kalix
Plantera grönsaker, sätta potatis, vad är matjord och vad gör bin egentligen? Viktig kunskap som tredjeklassare och deras lärare från tre skolor i Kalix fick sig till livs under första veckan i juni när Gunnar Jonsson Skolrådgivare i Nära Mat och lärare på LTU samt Elisabeth Öberg, Trädgårdsrådgivare i Nära Mat bjöd in till en […]
Vad är egentligen ett frö?
Vad är egentligen ett frö? Det var frågan som tredjeklassare i Kalix fick fundera över när Gunnar Jonsson Skolrådgivare i Nära Mat och lärare på LTU samt Elisabeth Öberg, Trädgårdsrådgivare i Nära Mat besökte tre skolor i Kalix i förra veckan. Arbete med skolorna är en del i Interregprojektet Food Education for Future som ska […]
Projektstart för nya Interreg-projektet Food education for the future!
Första veckan i oktober träffades samarbetspartners från Sverige, Norge och Finland i Vasa för uppstart av projektet Food education for the future. Med utgångspunkt i gemensamma utmaningar med klimatförändringar och låg självförsörjningsgrad av livsmedel, fokuserar projektet på skolan och lärandets betydelse för en hållbar samhällsutveckling och framtida hållbara livsmedelssystem i nordligaste Skandinavien. Det övergripande syftet […]