Start / Kunskap i norr / Skola och undervisning / Tema “Matens ursprung” på Örnässkolan i Luleå
Eleverna har i olika övningar fått fundera över hur mat blir till och vi har tränat att sortera matråvaror på olika sätt. Vi har i olika övningar tränat förståelsen för hur olika grönsaker och rotfrukter blir till och vilka delar av växterna vi äter. En viktig insikt är att färska grönsaker och rotfrukter lever. Som ett komplement till att så frön, har vi därför arbetat med andra sätt att odla. Eleverna har klippt upp fönster i mjölkförpackningar, stoppat ner en plastpåse och därefter planterat färdiga morötter, rovor, purjolök och lök i dessa. Syftet har varit att visa att dessa fortsätter att växa då de får ljus vatten och näring.
Läroplanen (Lgr11) lyfter att ett viktigt syfte för förskoleklassen är att är att ge eleverna förutsättningar att utveckla sin språkliga kompetens. Däri ingår att lägga grunden för att kunna kommunicera med tal och skriftspråk genom att ge dem möjligheter att läsa, lyssna, skriva och samtala. I förskoleklassen på Örnässkolan har pedagogerna aktivt och medvetet ibland använt matens ursprung som det lärandeobjekt som språkinlärningen har handlat om. Läraren har exempelvis läst högt ur böcker och texter som handlat om matens ursprung. Eleverna har med bildstöd träna sig att berätta och de har tränat sin skrivförmåga på arbetsblad som läraren har tagit fram.
På naramat.nu använder vi kakor för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt.