Under den andra projektkonferensen för Food Education for the Future samlades deltagare från Finland, Sverige och Norge för att utvärdera framstegen inom hållbar livsmedelsundervisning. Projektet syftar till att öka lärarnas kompetens och ge skolor verktyg för att undervisa om hur hållbar matproduktion fungerar.
I början av oktober möttes samarbetspartners från de tre länderna för en tre dagar lång konferens på Filipsborgs herrgård i Kalix. Projektet, som har pågått i ett år, syftar till att stärka lärarnas kunskap och skolors förmåga att utbilda i hållbar livsmedelsproduktion.
Under konferensen diskuterades framtida initiativ, bland annat en kurs om skolträdgårdar och strategier för att öka användningen av närproducerad mat i skolor och kommunal verksamhet. Deltagarna besökte också Guldhaven Pelagiska, där de fick inblick i siklöjefisket i Bottenviken och produktionen av Kalixlöjrom.
Detta initiativ ger både elever och lärare möjlighet att utveckla färdigheter som ökar medvetenheten om hållbar matproduktion, vilket är viktigt för framtida generationer. Under det första året har flera aktiviteter genomförts i skolor, på lantbruk och inom fiskeriföretag. Samarbetet har lett till utveckling av lärarhandledningar och utbildningsmaterial för både lärare och elever.
Projektet har gått enligt plan och både elever och lärare har uttryckt hur lärorikt det har varit. Att förstå hur mat produceras är en demokratisk rättighet, och genom detta projekt får både lärare och elever möjlighet att utveckla både praktiska och teoretiska kunskaper.
Gunnar Jonsson, skolrådgivare för Nära Mat och lärare på Luleå tekniska universitet.
Läs mer om Food Education for the Future.
På naramat.nu använder vi kakor för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt.