Skördedags i skolträdgården i Kalix – Elever lär sig om lokal matproduktion

Det är en dag fylld av förväntan och nyfikenhet när eleverna i klass 4 i Kalix äntligen får se resultaten av sitt hårda arbete i skolträdgården. ”Wow!” utbrister flera av dem när de ser hur mycket deras odlingar har vuxit sedan de satte sina första frön i jorden. Vitkål, grönkål, broccoli, romanesco och potatis sträcker sig nu i långa rader, redo att skördas.

Under de första veckorna i september har eleverna i klass 4 i Kalix fått en unik och lärorik upplevelse när de själva skördade grönsaker och potatis i sina skolträdgårdar. Projektet är en del av Interreg-projektet Food Education for Future, där eleverna får praktisk kunskap om hur mat produceras lokalt i Kalix och Norrbotten.

Ett barn håller en vitkål framför sitt huvud.

På plats under skördedagarna fanns Gunnar Jonsson, skolrådgivare för Nära Mat och lärare på Luleå tekniska universitet, tillsammans med Elisabeth Öberg, trädgårdsrådgivare i Nära Mat. De visade eleverna hur man skördar vitkål, grönkål, broccoli, romanesco och potatis. 

En viktig fråga under dagen var: ”Vad är det egentligen som ska skördas – är det bladen, blomknopparna eller knölarna?” Rådgivarna guidade eleverna genom processen och förklarade hur man tar hand om grödorna på bästa sätt.

Två par händer som håller i en romanescokål.

”Vår vision är att ge barn en djupare förståelse för hur matproduktion går till och vilka resurser som krävs,” säger Elisabeth Öberg. ”Det är viktigt att de får en koppling till den lokala maten och förstår hur deras mat faktiskt kommer till tallriken.”

Eleverna har under tre dagar fått uppleva hur deras eget arbete bär frukt, bokstavligt talat. Skörden har nu körts till skolköken där grönsakerna och potatisen kommer att användas vid kommande skolmåltider. ”Tänk att få äta den mat man själv har varit med och odlat!” säger en av eleverna stolt.

Flera hinkar med vitkål och nyskördad potatis.

Food Education for the Future syftar till att ge lärare bättre kunskap och skolor bättre möjligheter att undervisa om hållbar matproduktion. Det gör man genom att skapa chanser för skolor att besöka och samarbeta med lokala matproducenter, som lantbrukare, fiskare, trädgårdsodlare eller renskötare. Detta ger eleverna praktisk insikt i hur mat produceras lokalt och främjar en djupare förståelse för hållbarhet.

P4 rapporterar på plats

På plats fanns också en reporter från P4 Norrbotten. Ungefär 11.44 minuter in i programmet berättar barnen och Gunnar Jonsson mer om skördedagen.

Logotyp Interreg Aurora. EU-flagga. Interreg Aurora Co founded by the European union. Food education for the future.
Logotyp Utveckla Norrbotten, Region Norrbotten